İnsandan Daha Acımasız Canlı Var mı? Marina Abramovic…

İnsandan Daha Acımasız Canlı Var mı? Marina Abramovic…

Bir Alman Hayvanat Bahçesin de şöyle bir yazı varmış aynanın hemen önün de ‘‘En vahşi canlıyı görmek için aynaya bak!’’
Evet, insan evladı kadar acımasız ve vahşi kaç canlı var bilmiyorum? Ama insanın özellikle kendinden daha güçsüz olduğuna inandıkları canlılara yaptıkları kötülükleri her yer de okuyor ya da görüyoruz.
Ben bunları yorumlamaya çalışırken karşıma Marina Abremoviç adında vücut sanatçısının korkunç sosyal,psikolojik ve toplumsal deneyini okudum evet çok korkunç bir sanatsal deneyim olmuş ki internetten sanatçının şimdi okuyacağınız halinin fotoğraflarını bulabilirsiniz.
Sırp performans sanatçısı Marina Abramovic, 1960’larda ortaya çıkan ve body art yani vücut sanatı adı verilen akımın önemli temsilcilerinden birisidir.
Abramoviç sanat için pek çok acı verici deneyimi tecrübelemiş, vücudunu kullanarak ürettiği performanslar ile oldukça ilgi çekici işlere imza atmıştır.
Ünlü Sırp , 1979 yılında Rhythm 0 adını verdiği bir gösteri sergiledi. Rhythm 0, hem gösteri esnasında olanlar hem de sonuçlarının gösterdikleri sayesinde sanat tarihinin en sarsıcı performanslarından biri oldu.
Marina Abramovic’in bu çılgın gösterisi şöyle anlatılıyor: “1979 yılında o zamanlar henüz pek tanınmamış olan performans sanatçısı Marina Abramovic, tarihinin en unutulmaz, en konuşulan ve belki de en korkunç gösterilerinden birini gerçekleştirdi. Rhythm 0 adını verdiği bu gösteride, yaptığı şey aslında çok basitti: Olduğu yerde sabit durmak. Bunun yanı sıra gösteriyi izlemeye gelenlerin seçimine bırakılmış şekilde, bir masa üzerine birçok farklı eşya ve materyal yerleştirdi. Bu masada çiçekten çikolatalı keke, zincirden bıçağa kadar her türlü rastgele eşya bulunuyordu.”
HAYATININ EN KÖTÜ GÜNÜ OLDU
“Tüm gösteri boyunca kadın, tıpkı cansız bir obje gibi pasif kalacaktı. Amacı aslında kendini yaşayan bir sanat eseri olarak empoze etmekti. Ancak 6 saat sürecek bu performans denemesinin hayatının en korkunç günlerinden birine dönüşeceğinden haberdar değildi.”
BAŞTA HER ŞEY İYİ GİTTİ
“İlk başlarda izleyiciler oldukça nazik ve iyi niyetliydi. Kimisi masadaki gülleri kadının eline veriyor, kimi ona kek yediriyor bazıları ise saçlarını okşuyor onunla tokalaşıyordu. Ancak aradan zaman geçtikçe ve performans uzadıkça işin rengi değişmeye başladı.”
BİR TOKAT İLE BAŞLADI
“İlk olarak izleyicilerden biri kadına hafif bir tokat attı. Abramovic’in gerçekten de hiçbir reaksiyon vermediğini fark eden topluluktan bazıları kadına daha sert bir biçimde vurmaya başladı. Az önce kadının elini sıkan, ona gül uzatan insanlar karşılarında gerçekten savunmasız birinin olduğunu kavradıklarında şiddet eğilimi göstermeye başladılar. Ancak olaylar bununla da sınırla kalmadı.”
ARKASINDAN CİNSEL TACİZLER GELDİ
“Kalabalıktan bir kişi silahı alıp kadının alnına dayadı. Daha sonra kadının vererek silahı boynuna dayamasını sağlayacak bir biçimde yerleştirdi. Bazıları kalemlerle kadının alnına boynuna yazılar yazmaya başladılar. Bunların ardından cinsel tacizler başladı.”
ÇIRILÇIPLAK BIRAKTILAR
“Bazıları kadının kalçalarını, göğüslerini sıkıştırıyor, kimi onu öpüyor kimi ise yalayarak tükürüyordu! Sonunda kalabalık, kadının üzerindeki eşyaları makaslarla parçalayarak onu çırılçıplak bıraktı. Ancak bununla da yetinmediler. Kalabalıktan biri kadının karnını bıçakla çizdi ve diğerleri de bundan cesaret alarak onu takip etti. Elbiselerini parçaladıktan sonra, kadının her tarafını bıçaklarla çizmeye ve kadını belli belirsiz bıçaklamaya başladılar.”
TECAVÜZ ETMEYE ÇALIŞAN OLDU
Adamın biri genç kadını masaya yatırarak tecavüz etmek isterken olayı izleyenlerden bir kadın ve yanında ki birkaç kişi artık dayanamayarak sanatçıyı tecavüzden kurtardı.
KAÇIP GİTTİLER
“6 saat sonunda performans sona erdiğinde Abramovic, tekrar hareket etmeye başladığında, kalabalık korkunç biriyle yüzleşmişcesine oradan kaçıştı. Az önce çekinmeden işkence yaptıkları kişinin, tekrar bir birey formu kazanarak hareket etmesi kalabalığı dehşete düşürmüştü ve kaçıp gittiler.
SONUÇLAR DÜŞÜNDÜRÜCÜ
“Bir performans sanatından daha çok toplumsal bir deneye dönüşen bu olay, çoğunluğun birbirinden cesaret alarak içindeki kötülüğü kolayca ortaya çıkarabilmesine karşın, bu durumdan rahatsız olan iyi niyetli kişilerin aynı dayanışma cesareti gösterememesinin ya da bu konuda geç kalmasının nelere sebep olduğunu gözler önüne seriyordu.”
O kadar kalabalığın için de iyi niyetli birkaç kişinin uzun sessizlikten sonra sanatçıya yardım etmesiyle belki de hayatı kurtuldu ancak görülüyor ki toplumda iyi niyetli kişilerin cesaretsiz davranması kötü niyetli insanların cesur olmasına neden olurken o kalabalığın için de üç beş iyi niyetli insanlar bile bir topluluğu engelleyebiliyor.
O yüzden ne kadar azınlığız diye düşünseniz de geç kalıp insanların daha fazla zarar göreceğini izlemek yerine her kötülüğe rağmen daha cesaretli ve kararlı davranmak zorundayız…
Eğer iyilik ve sevgi tohumları ekip evlatlarımıza daha yaşanır bir dünya bırakmaksa derdimiz…
‘‘Kötüler kadar cesur olmak zorunda iyiler’’
Şimdilik her zaman olduğu gibi hoşça kalın, akıl ve beden sağlığınızı korumaya çalışın!


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dünün Ardından…

Neden Küpe Takarlar?

Hadi Yine İyiyiz…